lördag 1 mars 2014

Min stora idol

Lotta Lundgren, en större inspirationskälla är svårare att hitta. Intelligent, rolig och med en outtröttad passion för mat. "Landet Brunsås" och Historieätarna " är undervisningstv i sitt allra bästa format. När jag i veckan besökte den pågående bokmässan, som i ärlighetens namn har sett sina bästa dagar, såg jag i skyltfönstret en av mina absoluta favoritkokböcker, "Om jag vore din hemmafru", skriven av just Lotta Lundgren.Uppslag efter uppslag fylls med recept som gör att iallafall jag skulle kunna stå i köket från morgon till kväll och bara laga mat. 

Idag blir det dock inga recept av Lotta Lundgren. Förra helgen gjorde jag mitt till och bakade cup cakes. Inget jag gör alltför ofta, men hade lite ganache över från en sats chokladpraliner, och istället för att slicka ur ganchen ur bunken, bestämde jag mig för att använda den till glasyr på en sats chokladmuffins. Resultatet måste jag säga blev väldigt bra och pricken över i:et blev krossade saltlakritskarameller som jag sprintade på toppen. Sött, salt, fett och väldigt gott. 


Receptet på chokladmuffins tog jag från en annan favorit, Leila Lindholm.

Chokladmuffins 12 st

  • 3 st ekologiska ägg
  • 2,5 dl strösocker
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 50 gram smör
  • 1 dl gräddfil
  • 2 msk kallt kaffe
  • 3,5 dl vetemjöl
  • 2 tsk bakpulver
  • 4 msk kakao
  • 1 nypa salt
  • 100 gram mörk choklad
Sätt ugnen på 175 grader. 
Vispa ägg,socker och vaniljsocker vitt och pösigt.
Smält smör, häll i gräddfil och kaffe och blanda det sedan med äggsmeten.
Blanda vetemjöl, bakpulver, kakao och salt och vänd försiktigt ner i smeten.
Hacka mörk choklad grovt och smält den i ett vattenbad. Blanda ner den smälta chokladen i smeten.
Placera ut pappersformar i en muffinsplåt och fyll formarna till 2/3 med smet.
Grädda muffinsen i mitten av ugnen i cirka 15 minuter. Låt svalan innan du breder över frostingen. 

Choklad - och hallonganache

  • 1,5 dl ekologisk vispgrädde
  • 150 gram mörk choklad
  • 0,75 dl fast hallonmarmelad
Hacka chokladen fint.
Koka upp grädden och häll över chokladen. 
Rör ner hallonmarmeladen. Låt svalna.
Dekorer muffinsen med den kalla ganachen och voilá - cup cakes.

Jag hittade lite turkisk peppar i skåpet som jag krossade och sedan strödde över muffinsarna då jag tycker att hallon och saltlakrits är en svårslagen kombo. 


Underbara choklad- och hallonmuffins med spår av saltlakrits


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar