tisdag 4 mars 2014

Superkålen!

Syrad vitkål, eller surkål som det också heter är något av det nyttigaste och billigaste man kan äta, speciellt om den görs från grunden. Jag skulle gissa att flertalet i min ålder kanske inte äter surkål allt för ofta. Jag är också den första att erkänna att jag inte heller tillhört skaran som gjort det särskilt länge. Min pappa är ett surkålsfan av yppersta klass, och det var han som introducerade mig och satte den mjölksyrade grönsaken på min karta. Tidigare har jag köpt surkål på burk, men efter att ha hittat ett recept i Lotta Lundgrens kokbok, som jag lovordat i tidigare inlägg, kände jag att jag var tvungen att testa att tillaga min egen.

1 huvud vitkål
salt utan jod 
tungt föremål, exempelvis en sten
bunke
tallrik

Hyvla vitkålen så tunt du kan (skippa dock de yttersta bladen). Lägg vitkålen på en plan yta, jag tog en stor skärbräda. Banka på vitkålen med en kavel. Strö sedan över rikligt med salt utan jod. Packa surkålen i en kastrull eller bunke. Lägg sedan på en tallrik som täcker och avsluta med ett mycket tungt föremål, vars uppgift är att trycka ner vitkålens att den omvandlas till en härligt syrlig surkål. Lägg över med en handduk och låt stå i rumstemperatur i en vecka. För sedan över kålen till rengjorda glasburkar. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar