tisdag 18 mars 2014

Danskt rågbröd

Gårdagen var den blåsigaste på länge, samtidigt var jag ledig både från jobbet och hade vilodag från löpträningen. Energiförrådet var dock fyllt till bredden och därför blev det brödbak jag spenderade måndagen med. Brödbak är någonting jag gör i omgångar, dels eftersom det genererar i en mängd, ofta ganska kladdig, disk, dels eftersom det tar sin lilla tid. Självklart kan man baka bakpulverbröd som tar knappt en timme i ugnen, men ibland är det ett riktigt långjäst rågbröd magen suktar efter, och det var precis ett sådant bröd jag bakade igår. Inspirationen kommer från som så många gånger förr från Green Kitchen Stories

1 limpa

2 1/2 dl rågkross
1 dl linfrön
5 dl kokande vatten
2 1/2 dl kaffe, rumstempererat
1 msk honung
1 msk salt
1 msk krossade kumminfrön
100 gram torkad frukt, jag använde mig av ekologiska russin
4 msk kakao
50 gram jäst
7 dl rågmjöl, ljust eller grovt (eller en blandning)
3-4 dl dinkelmjöl

Lägg linfrön och rågkross i en bunke, häck på kokande vatten och låt svälla i ungefär 15 minuter. Lös under tiden upp jästen i det ljumna kaffet. 

Tillsätt sedan jästen och kaffet, honung, salt, kummin, russin och kakao i rågkrossblaningen. Rör runt. Tillsätt sedan rågmjöl och rör till en jämn smet. Lägg en bakhandduk över bunken och låt jäsa i ungefär en timma.

Tillsätt sedan dinkelmjöl, lite i taget, tills en deg bildas. Stjälp sedan upp degen på ett bakbord och knåda i ett par minuter. Degen får dock inte bli för torr. Lägg tillbaka degen i bunken och låt jäsa i 2 1/5 timma i rumstemperatur eller över natten i kylskåpet.

När degen jäst färdigt, lägg degen i en oljad brödform. Låt jäsa i ytterligare en timma.

Sätt ugnen på 200 grader. Grädda brödet på nedersta falsen i ungefär en timma. Stäng sedan av ugnen men låt brödet stå kvar i ungefär 20 - 25 minuter. Tag ut brödet ur ugnen och lossa från formen. Låt brödet svalna på galler i minst 4 timmar, helst över natten. Den långa tiden beror på att brödet ska gå och skära utan att smula sönder. 

 Det danska rågbrödet kommer bli min lunch idag tillsammans med rödbetshummus (recept kommer senare), ett kokt ekologiskt ägg, ärtskott och tomat. Längtar redan. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar