måndag 10 mars 2014

Nyttig morotskaka

Från absolut solsken till absolut regnfall, men inte mig emot. regnväder innebär bakväder för mig. Jag älskar att baka och ett av mina största intressen är att göra nyttigare versioner av klassiska bakverk, inte för att det är något fel med originalen, men om man som jag fikar minst en gång per dag, vill jag gärna att det jag stoppar i mig ska vara näringsrikt som möjligt. Idag blev det därför en tigg version av en av mina absoluta favoriter…MOROTSKAKAN! Finns det någonting godare, tror inte det. Inspirerad av ett recept från bloggen Green Kitchen Stories bakade jag en fantastiskt kladdig morotskaka som jag valde att servera med grekisk yoghurt istället för den klassiska frostingen.


  • tre ekologiska bananer
  • 15 dadlar 
  • 100 gram kokosolja
  • 3 ekologiska ägg
  • 2,5 dl dinkelmjöl eller fint rågmjöl
  • 1,5 tsk bakpulver
  • 4 tsk kanel
  • 2 tsk kardemumma
  • 3 morötter, grovt rivna
  • 1 dl hackade hasselnötter (uteslut om du vill eller byt ut mot andra nötter i din smak)
Sätt ugnen på 175 grader. Mixa bananerna tillsammans med urkärnade dadlar och kokosolja i en matberedare. 

I en bunke vispa de tre äggen, häll sedan i bananblandningen. 

I en annan bunke, blanda de torra ingredienserna och sikta sedan ner i äggsmeten. Rör runt så att allt är blandat. Häll sedan i de rivna morötterna och de hackade hasselnötterna. Rör runt så att allt är blandat och klumpfritt.

Häll smeten i en smord form (jag tog kokosolja och bröade med havregryn). Ställ in i mitten av ugnen och lått grädda i cirka 45-50 min. Prova med en sticka för att se om kakan är klar (stick stickan i mitten av kakan, om den är torr är kakan klar). Ta ut ur ugnen och låt svalna. 

Jag serverade tillsammans med grekisk yoghurt som jag smaksatt med lite honung. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar